امروز پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۹:۵۱:۲۲

Generic selectors
Exact matches only
جستجو در عنوان
جستجو در محتوا
Post Type Selectors

شما اینجا هستید |

صفحه اصلی » شاخه اصلی » افتتاح پنج طرح اقتصادی کشاورزی و دامپروری در شهرستان کیار

۱۸ آبان,۱۴۰۰ تاریخ انتشار

modirنویسنده

534کد مطلب

386تعداد نمایش

بدون دیدگاهتعداد نظرات

افتتاح پنج طرح اقتصادی کشاورزی و دامپروری در شهرستان کیار

به گزارش ایل بختیاری در هفته جاری پنج طرح اقتصادی در شهرستان کیار در شهرهای گهرو و ناغان افتتاح شدند که توضیحات برخی از این طرح‌ها را ادامه می‌خوانید.  قدرت الله حمزه در آیین کلنگ‌زنی دامپروری شهر گهرو با بیان اینکه اولین آثار مفید این طرح برای شهرداری و شهر است، گفت: هرآنچه که باید برای سلامتی و نظافت شهر هزینه کنیم با انتقال دام‌ها به دامداری کاهش می‌یابد و به طبق خدمت به دامداران سبب کم شدن زحمت آنان...

به گزارش ایل بختیاری در هفته جاری پنج طرح اقتصادی در شهرستان کیار در شهرهای گهرو و ناغان افتتاح شدند که توضیحات برخی از این طرح‌ها را ادامه می‌خوانید.
 قدرت الله حمزه در آیین کلنگ‌زنی دامپروری شهر گهرو با بیان اینکه اولین آثار مفید این طرح برای شهرداری و شهر است، گفت: هرآنچه که باید برای سلامتی و نظافت شهر هزینه کنیم با انتقال دام‌ها به دامداری کاهش می‌یابد و به طبق خدمت به دامداران سبب کم شدن زحمت آنان و افزایش درآمد این قشر می‌شود.
نماینده مردم شهرستانهای اردل ،کیار، کوهرنگ و فارسان افزود: به گونه‌ای رفتار کنید که نماینده بعد از من مجدد این طرح را کلنگ نزند بلکه آثار بهره‌برداری این پروژه را ببیند.
وی ادامه داد: استان ما استان محرومی است که سعی داریم این موضوع را در کشور به مسئولان تفهیم می‌کنیم البته نظام به ما خیلی خدمت کرد اما عقب‌ماندگی بسیاری نیز در این استان دیده می‌شود.
کلنگ‌زنی کارخانه آب انگور ناغان هم خدمتی به استان و شهرستان است که از وضعیت انحصاری در خواهد آمد.
عملیات اجرایی مجتمع دامپروری ۹ هزار راسی شهر گهروی شهرستان کیار چهارمحال و بختیاری در مساحت ۱۳ هکتار روز پنجشنبه آغاز شد.
عطاءالله ابراهیمی در ادامه این آیین با اشاره به دریافت مجوز ماده ۲ در خصوص واگذاری به شرکت شهرک‌های کشاورزی برای این مجتمع دامپروری افزود: با دریافت این مجوز ۲۰ میلیاردریال اعتبار از شرکت شهرک‌های کشاورزی به این طرح اختصاص داده شد.
مدیرکل جهاد کشاورزی افزود: این مجتمع دامپروری در ۱۲ هکتار در دست ساخت است و ظرفیت تولید ۹ هزار راس دام سبک را دارد که با فعال شدن آن زمینه اشتغال ۲۶۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم فراهم خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این مجتمع ظرفیت ۷۰ واحد دامداری را دارد، گفت: با فعال شدن این مجتمع واحدهای دامداری خانگی در این مجتمع تجمیع خواهد شد.
ابراهیمی افزود: هم اکنون شهر گهرو ظرفیت توسعه بخش دامپروری را ندارد و برای حفظ سلامت انسان و توسعه صنعت دامپروری و مدیریت بهتر و افزایش تولیدات دامپروری این مجتمع درخارج از شهر در دست احداث است.
وی افزود: با اجرای این طرح  مدیریت بخش دامی بهبود و از تغییر کاربری اراضی کشاورزی جلوگیری و هزینه تولید بخش دامپروری نیز کاهش پیدا می‌کند.
ابراهیمی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان بخش کشاورزی سربازان مقدم خط امنیت غذایی کشور هستند، گفت: بخش کشاورزی یکی از مزیتهای مهم استان برای امنیت غذایی و رشد و توسعه اقتصادی استان و کاهش وابستگی است.
رییس سازمان جهادکشاورزی استان به بحث مدیریت مصرف آب و بهره‌وری آب اشاره کرد وگفت: هم‌اکنون در استان به ازای هر یک مترمکعب آب مصرفی حدود ۱.۲ کیلوگرم تولیدات بخش کشاورزی بدست می‌آید که مدیریت مصرف آب برای استان و کشور ما که در کمربند خشک جهانی قرار دارد باید با راه‌اندازی مجتمع‌های مختلف در حوزه دامپروری، شیلات، گیاهان دارویی و گلخانه گام برداشت.
گلخانه گل‌رز ناغان به بهره‌برداری رسید
ابراهیم شیرانی در آیین افتتاح گلخانه گل رز در شهر ناغان گفت: این پروژه دارای دو هزار و ۲۰۰ متر مکعب سطح مفید کشت می‌باشد و محصول آن گل شاخه بریده رز با سیستم هیدروپونیک است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: تسهیلات پرداختی به سرمایه‌گذار این پروژه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده و ۵۰۰ میلیون تومان نیز آورده خود متقاضی می‌باشد که برای پنج نفر به طور غیرمستقیم و سه نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده است.
وی با بیان اینکه ساخت‌وساز پروژه از ابتدای سال جاری آغاز شده و طی چند ماه گذشته به بهره‌برداری رسیده است، ادامه داد: در مجموع کل استان ۳۶ هکتار گلخانه سبزی، صیفی، گل شاخه بریده و توت‌فرنگی در حال فعالیت است که از ابتدای سال جاری تاکنون ۲.۵ هکتار گلخانه به بهره‌برداری رسیده است.
شیرانی اظهار داشت: ۱۹ تا ۲۰ هکتار گلخانه دیگر در حال ساخت می‌باشد که برخی از این پروژه‌ها تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان سال به مجموعه گلخانه‌ها اضافه می‌شود و تعدا گلخانه‌ها به ۶۰ گلخانه در استان می‌رسد.
وی در پایان گفت: بیشترین محصول کشت شده در گلخانه‌ها سبزی، فلفل، خیار و گوجه می‌باشد که فلفل به خارج از استان‌ نیز صادر می‌شود.
عملیات احداث واحد تولید آب انگور در ناغان آغاز شد
  حمید رضا فلاح در آیین آغاز عملیات احداث واحد تولید آب انگور در شهر ناغان با اشاره به اینکه وجود باغات پربار از جمله انگور یکی از ظرفیت‌های این‌ منطقه است، گفت: طرح تهیه انواع آب میوه به صورت کنسانتره یا  تازه باتوجه به ظرفیت‌های این منطقه در مساحت ۲ هکتار کلیک می‌خورد.
 مدیر عامل شرکت شرکت‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این طرح امروز به سرمایه‌گذار تحویل داده شد، افزود: سرمایه‌گذار طرح مدت زمان ساخت این واحد تولیدی را کمتر از یک سال اعلام کرده و در صورت بهره‌برداری کامل برای حدود ۴۶ نفر اشتغالزایی صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: عملیات ساخت واحد تولید آب انگور در شهرک صنعتی ناغان با ۳۷ هکتار اراضی در اختیار و ۳۷ زمین دارای سند ساخت خواهد شد که مساحت زمین فاز عملیاتی این پروژه ۲۱ هکتار و مساحت زمین صنعتی آن ۲۹ هکتار است.
فلاح آب مورد نیاز برای فازهای عملیاتی را ۱۵ لیتر بر ثانیه دانست و گفت: تاکنون ۷ لیتر از این مقدار آب تأمین شده است همچنین برق مورد نیاز ۵ مگابایت است که همه این مقدار برای پروژه تامین شد.
وی با بیان اینکه میزان گاز تأمین شده ۲ هزار و۵۰۰ متر مکعب بر ساعت است، ادامه داد: زیرساخت‌های مخابراتی اعم از تلفن ثابت و فیبر نوری، تصفیه خانه فاضلاب، ماشین‌آلات آتش نشانی، فضای سبز و .. هنوز تامین نشده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سرمایه کل پروژه را ۳۱۹ هزار و ۶۵۰ میلیون ریال دانست و گفت: این پروژه اولین واحد صنعتی در این شهرک است که با تاکید بر پیشرفت شهرستان‌های کمتر برخوردار در آینده شاهد پروژه‌های بزرگتری خواهیم بود.
پروژه آبیاری بارانی جعفرآباد افتتاح شد
 عطاءالله ابراهیمی در آیین افتتاح پروژه آبیاری بارانی جعفرآباد گهرو در شهرستان کیار، گفت: این پروژه با عنوان اجرایی سیستم آبیاری نوین در شهرستان کیار و با مساحت ۱۵.۴ هکتار افتتاح شد.
مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: نوع سیستم آبیاری این پروژه آبیاری بارانی کلاسیک ثابت و بهره‌برداران زارعین شهر گهرو که شامل ۳۰ خانوار هستند می‌باشد همچنین طرح برای سه نفر به صورت مستقیم و ۵ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است.
وی با بیان اینکه شرکت زاگرس باران بروجن مجری این طرح است، افزود: سال شروع پروژه سال گذشته و سال اتمام آن در سال جاری بود که کشت غالب این مجتمع گندم و سیب‌زمینی می‌باشد و منبع تامین آب این کشته‌ها از چاه و سرچشمه‌های گهرو است که به میزان ۱۰ لیتر در ثانیه می‌باشد.
ابراهیمی در پایان گفت: محل تامین اعتبارات طرح کمک‌های فنی و اعتباری در سال ۹۸ بوده که یک میلیون و ۶۱۷ هزار ریال آن به صورت اعتبار بلاعوض دولتی و ۷۷۰ میلیون ریال آن آورده‌های متقاضی بوده و در کل می‌توان گفت ۲ میلیون و ۳۸۷ هزار ریال برای کل پروژه هزینه شده است.
سعید داودی‌نیا در ادامه این آیین با بیان اینکه یکی از سیاست‌های مورد تایید نظام و جهاد کشاورزی در سنوات گذشته اجرای سیستم‌های قطره‌ای در دشت‌ها است، گفت: تاکنون ۱۲ الی ۱۳ هکتار در سطح شهرستان را مطالعه کردیم و این طرح آبیاری سیستمی در ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار آن اجرای شده و رتبه اول و دوم را در سطح استان کسب کرده‌ایم.
مدیرکل جهاد کشاورزی شهرستان کیار افزود: ۸۰ درصد از کمک‌های مالی این پروژه به صورت بلاعوض بوده و ۷۷ میلیون تومان آن از طریق بخش‌های خصوصی تامین شده است که سبب ایجاد یک مدیریت واحد در مزرعه شده و توصیه می‌کنیم یک‌جا کشتی همراه با رعایت الگوی کشت باشد که از جمله سیاست‌های دولت است و منجر به بهبود اقتصاد کشاورزان خواهد شد.
افتتاح طرح پرورش بوقلمون گوشتی در شهر ناغان
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کیار در این آیین گفت : طرح پرورش بوقلمون گوشتی با ظرفیت ۱۴ هزار قطعه و با اعتباری بالغ بر ۴۶  میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
سعید داوودی‌نیا افزود: میزان اشتغال پایدار این واحد  ۵  نفر به صورت مستقیم و ۱۲ نفر به صورت غیر مستقیم است.
وی گفت: اعتبار کل در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح، ۴۶ میلیارد ریال بوده که ۱۴ میلیارد ریال  آن تسهیلات بانکی و ۳۲ میلیارد ریال آن  آورده شخصی بوده است.

دسته بندی :

بدون دیدگاه

تعداد نظرات در انتظار تائيد : 1

نظر شما در مورد این اثر چیست دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .