امروز پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۶:۵۶:۴۳

Generic selectors
Exact matches only
جستجو در عنوان
جستجو در محتوا
Post Type Selectors

شما اینجا هستید |

صفحه اصلی » شاخه اصلی » واکاوی لزوم ارتقاء فرهنگ شهادت و ایثار در بین نسل جوان 

۱۸ آبان,۱۴۰۰ تاریخ انتشار

modirنویسنده

555کد مطلب

413تعداد نمایش

بدون دیدگاهتعداد نظرات

واکاوی لزوم ارتقاء فرهنگ شهادت و ایثار در بین نسل جوان 

متن زیر از کتاب روانشناسی جانبازی و شهادت در دفاع مقدس اثر مولفان دکتر محمد قاسمی پیربلوطی و عبدالله احمد زاده چالشتری گردآوری شده است. در بخشی از این کتاب آمده، دغدغه اصلی آنان که درد دین جامعه و مردم را دارند این است که برای تغییر وضعیت فعلی و بهبود آن چه راهکاری وجود دارد تا جوانان اعتمادشان را دوباره به دست آورد هویت اصیل فرهنگنامه ملی اسلامی شان را باز یافته و به اصل خویش بازگردند و بحران...

متن زیر از کتاب روانشناسی جانبازی و شهادت در دفاع مقدس اثر مولفان دکتر محمد قاسمی پیربلوطی و عبدالله احمد زاده چالشتری گردآوری شده است.
در بخشی از این کتاب آمده، دغدغه اصلی آنان که درد دین جامعه و مردم را دارند این است که برای تغییر وضعیت فعلی و بهبود آن چه راهکاری وجود دارد تا جوانان اعتمادشان را دوباره به دست آورد هویت اصیل فرهنگنامه ملی اسلامی شان را باز یافته و به اصل خویش بازگردند و بحران فعلی را پشت سر بگذارند.
بدون تردید دین و مذهب در جهت باز شناسایی هویت انسان از قنات توانمندی لازم برخوردار است آدمی می‌آموزد که انسان کیست و انسانیت چیست، در واقع دین انسان را متوجه ارزش و کرامت ذاتی او می کند و پوچ‌گرایی دور ساخته و او را به ادامه حیات امیدوار می‌سازد و با انگیختن آتش عشق و محبت در وجود انسان را به زندگی سرشار از شور و شعف، استغنا و بی‌نیازی، توأم با تلاش و فعالیت برای خدمت به همنوعان و دوری از کژی‌ها و کاستی‌ها رهنمود می‌سازد.
بنابراین با آموزش‌های دقیق و حساب شده و ارتباط سالم می‌توان آموزه‌های اصیل ملی اسلامی را در ذهن و ضمیر و روح و روان انسان نسل جوان نهادینه کرد و توسعه و گسترش داد در نتیجه ضریب اعتماد و اطمینان جوانان و نوجوانان را بالا برده و توان آن را برای مقابله و مقاومت در برابر تهاجم وسیع و گسترده دشمنان و بیگانگان دوچندان نمود در غیر این صورت در مواجهه با فرهنگ مهاجم و صنعت و تکنولوژی غرب رنگ باخته اعتمادشان را از دست خواهند داد و گرفتار بحران هویت خواهند شد.
نکته‌ای که باید توجه داشت این است که آموزش منحصر مدرسه و دانشگاه نیست و رسانه‌های گروهی نیز در این زمینه نقش موثر دارد.
رادیو، تلویزیون و مطبوعات به همان نحو که در ایجاد زمینه‌های ذهنی غلط نقش مخرب دارند با برنامه‌های آموزشی مناسب می‌توانند در ارتقاء فرهنگ جامعه نقش ارزنده خویش را ایفا کنند.
اهمیت نسل جوان
ویژگی.ها و استعدادهای نهفته در وجود جوانان مناسب‌ترین زمینه برای طراحی و ایجاد هرگونه تغییر و تحول فردی و اجتماعی است به طوری که چرخ‌های بسیاری از انقلاب و تحولات توسط این گروه به حرکت درآمد و سرعت می‌گیرد.
کنکاش در تاریخ ملل مختلف و از جمله جریان‌های حاکم بر ایران در یک‌صد سال گذشته موید این ادعا است.
بخش انبوهی از بازیگران و نقش آفرینان حوادث مختلف، امکانات و انرژی‌های بسیاری صرف، جذب و هدایت آنان به سمت اهداف معین شده است.
نکته مهم اینکه جوانان بیش از بزرگسالان به ارزش‌های فرامادی اعتقاد دارند و این تفاوت ارزش جوانان و بزرگسالان ناشی از تفاوت تجربه و اجتماعی شدن آنها باشد در اسلام به جوانان توجه خاصی مبذول شده است.
 حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم ) می‌فرماید:« اوصیکم بالشباب خیرٱ فانّهم اَرق افئده» توصیه من به شما این است که نیکی به جوانان را از یاد نبری، امروزه پاسداری از خون شهیدان و ابلاغ پیام انقلاب اسلامی به همت جوانان غیرتمند و آزاده متکی است.
عبور از سال‌های سخت جهاد مقاومت الگوی کامل و سنت مطلوبی است که جوانان را به آینده درخشان و امیدبخش و افق‌هایی روشن دلگرم می‌سازد.
نسل جوان مهم‌ترین گروه مورد نظر استعمارگران
از دیرباز، دشمنان انسانیت هر بار می‌خواستند جامعه را به انحطاط و تباهی بکشانند بیشترین توجه خود را به نسل جوان جامعه معطوف می‌کردند زیرا این قشر جامعه هستند که می‌توانند به علت استعدادها، نیروها و تحرک خود شرایط موجود را متغییر سازند و اجتماع آینده را به کمال و سعادت افزون‌تر یا به انحراف و انحطاط بیشتر برسانند.
پیامبر اکرم از همان آغاز رسالت خود با توجه به نقش و اهمیت جوانان در جامعه سعی داشت با تهذیب و تشویق هرچه بیشتر نسل جوان، بر تحکیم پایه‌های اصیل اجتماع اسلامی به کوشد و بدین سبب نمایندگان و فرماندهانی را از سوی جوانان برای اداره امور انتخاب می‌کرد که در رأس همه آنها امیرالمومنین علی علیه السلام قرار داشت و در بسیاری از نبردها نقش عمده را بر عهده می‌گرفت.
امامان گرانقدر اسلام نیز در برنامه‌های خود به جوانان توجه بیشتری مبذول داشته و اصحاب جوان خود را در راه کسب علم و مبارزه با استعمارگران بسیار تشویق می‌کردند.
در انقلاب اسلامی ایران نیز که حماسه بزرگ قرن است و به یاری خدا زمینه‌ساز انقلاب جهانی اسلام، حضور جوانان، فداکاری و ایثار آن‌ها یکی از ارکان مهم پیروزی انقلاب و حفظ ارزش‌های اصیل بوده است.
به گفته امام خمینی(ره):« این جوان‌های ما بودند که فریاد زدند و مشتشان را گره کردند و الله اکبر گفتند، اگر فرض کنید جوان‌های ما خدای ناخواسته مبتلا به هروئین بود می‌توانستند این کار را بکنند؟ آدم وافوری می‌تواند بلند شود و در خیابان مشتش را گره کرده و جنگ کند؟» بنابراین مستکبران شرق و غرب همه تلاش خود را برای به انحطاط کشاندن جوامع، بر روی جوانان آنها متمرکز ساخته و به منظور تخدیر افکار و انحراف آنان به سرمایه‌گذاری‌های کلان در زمینه یا اشاعه فحشا، اعتیاد، مراکز قمار و …. پرداخته‌اند زیرا شکی نیست که جامعه آلوده به فساد و اعتیاد به مواد مخدر هیچ گاه قادر نخواهد بود از منافع و حقوق خود دفاع کرده و اساساً شناخت کاملی نسبت به آن پیدا کند.
امنیت معرفی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین نسل جوان از دیدگاه امام خمینی
منش و دیدگاه‌های به جای مانده از آن مرد بزرگ حضرت امام خمینی همچون سرمایه گرانقدر روی مردم ما و همه جویندگان راه حق، فضیلت بخصوص جوانان و نوجوانان موحد و مسلمان است.
آن حضرت پیرامون شهادت طلبی سخنان زیادی به یادگار گذاشته که در زیر به چند مورد اشاره می‌شود؛
منطق قرآن آن است که ما از خداییم و به سوی او می‌رویم، مسیر اسلام شهادت در راه هدف است و اولیای خدا شهادت را یکی پس از دیگری به ارث می‌برند و جوانان متعهد ما برای نیل به شهادت در راه خدا درخواست دعا می‌کرده و می‌کنند.
شهادت سعادت جوانان و رمز پیروزی، جوان‌های ما شهادت را سعادت می‌دانند و این رمز پیروزی آن‌هاست.
جوانان شهادت طلب، جوان‌های ما شهادت را می‌خواهند، همین امروز هم که من این بیرون ایستاده بودم یک جوانان برومند فریاد می‌کرد از آنجایی که شما دعا کنید که من شهید بشوم.
استقبال از شهادت، جوانان ما شهادت را استقبال می‌کردند همانطور که در صدر اسلام سربازهای اسلام شهادت را استقبال می‌کردند.
بازشناسی مبانی دینی و فرهنگ ایثار و شهادت برای نسل جوان
فداکاری و از خودگذشتگی، ارزشی جهانی و فرامذهبی است. همه انسان‌ها نسبت به افرادی که با شجاعت در مقابل ستم قد برافراشتند و تن به ذلت و خواری نداده‌اند، ادای احترام کرده و آنان را ستایش می‌کنند.
حتی افراد ناتوان و زبونی که جرات اظهار وجود در برابر ستم و یاری مخالفت با ستمگری نیافته‌اند، نسبت به انسان‌های قهرمان و مقاوم ابراز احترام می‌کنند.
پیامبر عزیز اسلام قبل از بعثت در پیمان خلف الفضول که فلسفه آن دفاع از مظلومان و ستمدیدگان بود شرکت کرد. چون به رسالت مبعوث را فرمود: در خانه عبدالله بن جدعان شاهد پیمانی بودم که اگر مالک همه شتران سرخ مو بودم، مرا چنین شادمان نمی‌کرد و اگر در اسلام نیز کسی بر این اساس از من یاری بطلبد آماده یاری او هستم.
پیشنهادات و راهکارها جهت محافظت جوانان از شر استعمارگران
شایسته  است به مناسبت‌های مختلف از شهدا و ایثارگران صنوف مختلف مانند: کارگران، دانش‌آموزان، دانشجویان روحانی و …تجلیل شود.
 نصب یادمان و تندیس‌های هنری و حماسی در میادین و نقاط حساس شهرها به عنوان پیام رسان آنچه اتفاق افتاده است.
توصیه‌های دیگر از شناسایی پیشینه فرهنگی شهادت تاسیس موزه و اداره نمایشگاه‌های دائمی از آثار فرهنگی و ایثارگران برای انتقال فرهنگ
تشکیل کتابخانه و نوا خانه با موضوع شهادت و ایثار
معرفی منابعی که پیرامون فرهنگ ایثار و شهادت به رشته تحریر درآمده است به اقشار مختلف جامعه.
تشکیل محافل به یاد شهدا
 تشکیل کانون‌هایی برای فرهنگ‌سازی در مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها و کارخانه‌ها
و….

دسته بندی :

بدون دیدگاه

تعداد نظرات در انتظار تائيد : 1

نظر شما در مورد این اثر چیست دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .