امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۲۶:۵۱

Generic selectors
Exact matches only
جستجو در عنوان
جستجو در محتوا
Post Type Selectors

شما اینجا هستید |

صفحه اصلی » شاخه اصلی » مصاحبه نشریه ایل بختیاری با سر کار خانم   نظری مدیر موفق انجمن ادبی شهر آباده استان فارس

۱۰ مهر,۱۴۰۰ تاریخ انتشار

modirنویسنده

419کد مطلب

390تعداد نمایش

بدون دیدگاهتعداد نظرات

مصاحبه نشریه ایل بختیاری با سر کار خانم   نظری مدیر موفق انجمن ادبی شهر آباده استان فارس

مصاحبه نشریه ایل بختیاری با سر کار خانم   نظری مدیر موفق انجمن ادبی شهر آباده استان فارس

ضمن ضمن تقدیر از حضرتعالی به جهت فرصتی که در اختیار ما قرار دادید و پذیرفتید که به خاطر فعالیت های چشمگیر شما و انجمن شعر و ادب فعال تان چند دقیقه را خدمت شما باشیم چند سوال محضر ارزشمندتان مطرح می گردد امیدوارم که با حوصله به آنها پاسخ داده و ما را در رسیدن به اهداف والای فرهنگ و هنر این مرز و بوم یاری نمایید . سوال اول استاد بفرمایید انجمن شعر و ادب آباده از چه...

ضمن ضمن تقدیر از حضرتعالی به جهت فرصتی که در اختیار ما قرار دادید و پذیرفتید که به خاطر فعالیت های چشمگیر شما و انجمن شعر و ادب فعال تان چند دقیقه را خدمت شما باشیم چند سوال محضر ارزشمندتان مطرح می گردد امیدوارم که با حوصله به آنها پاسخ داده و ما را در رسیدن به اهداف والای فرهنگ و هنر این مرز و بوم یاری نمایید .
سوال اول استاد بفرمایید انجمن شعر و ادب آباده از چه زمانی تاسیس شده است و اکنون چند عضو دارد و فعالیت آن چگونه است ؟
انجمن شعر و ادب شهریار آباده از سال ۸۸ با دبیری بنده آغاز و در حال حاضر حدود ۸۰ عضو دارد که نیمی از انها به صورت مستمر در جلسات انجمن حضور و فعالیت دارند. و یکی از شاخصه های مهم انجمن گروه های سنی مختلف شاعران است که همه  کنار هم با یکدلی و محبت از یکدیگر می آموزند و این است رمز موفقیت و درخشش آنها در جشنواره های مختلف و پر بار بودن آثارشان
  این انجمن به صورت کارگاهی فعالیت دارد که علاوه بر شعر خوانی و نقد اشعار به برگزاری کارگاه های مختلف جهت پیشرفت اعضا پرداخته است.
سوال دوم جلسات انجمن چگونه برگزار می گردد و حامی اصلی این انجمن فعال چیست؟
جلسات انجمن از ابتدای تاسیس به صورت مستمر یکشنبه هر هفته برگزار می شد ولی این سال ها به دلیل محدودیت به صورت مجازی بوده و چون این محدویت ها همچنان ادامه دارد از خرداد ماه امسال  انجمن به صورت حضوری با رعایت شیوه نامه های بهداشتی  یکشنبه های هر هفته برگزار می گردد.
حامی انجمن در حاضر اداره فرهنگ وارشاد است ولی در برنامه هایی اجرایی انجمن ارگان های مختلف ( بسیج هنرمندان، آموزش و پرورش….) همکاری های لازم را دارند.
 سوال سوم در دوران کرونا فعالیت انجمن شعر و ادب شما چگونه است؟
فعالیت ها به صورت مجازی بوده ولی از خردادماه امسال به صورت حضوری با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار می گردد.
 سال چهارم از کتابهای چاپ  اعضای انجمن و خود مسئول انجمن لطفاً توضیح بفرمایید؟
تعدادی زیادی از اعضای انجمن آثار خود را در مجموعه های مستقل و اشتراکی به چاپ رسانده اند. از جمله سرکار خانم سکینه سبیلی که تا به امروز حدود ۱۰ مجموعه شعر وداستان به چاپ رسانده اند و دوستانی که آثارشان در مجموعه های مشترک  با شاعران کشوری و استانی به چاپ رسیده آقایان محمد اسماعیل دانشور، عباس عباس زاده، خلیل محبی، محمد حسین ترابی  و…… همچنین خانم ها ناهید فلاحت پیشه، فاطمه رمضانی، نرگس شرفی و…. گزیده اشعار بنده با عنوان (با شوق نام تو قلم از ابتدا نوشت) چاپ تابستان ۱۳۹۶ و مجموعه اشعار دفاع مقدس شهرستان آباده به کوشش ژیلا نظری که در سال گذشته به چاپ رسیده و همچنین چندین مجموعه شعر  مشترک با شاعران کشور
 سوال پنجم برنامه های آتی انجمن شعر و ادب شما در راستای کمک به کشف استعدادهای بالقوه و تبدیل آن به بالفعل چیست؟
برنامه های آتی انجمن افزایش تعدادکارگاه های آموزشی خصوصاذبرای کودکان و نوجوانان است  و آشنایی بیشتر انها با حیطهٔ ادبیات و ارتباط گیری بیشتر با انجمن های فعال  کشور و آشنایی با آثار شاعران موفق معاصر جهت پیشرفت اعضای انجمن و همچنین اقدام به چاپ کتابی پژوهشی از شاعران شهرستان آباده جهت استفاده دانش آموزان و دانشجویان فعال عرصهٔ ادبیات
سوال ششم  نحوه ارتباط انجمن ادبی شما با استان و انجمن های ادبی کشور چگونه است؟
انجمن شعر شهریار ارتباط خوبی با سایر انجمن های استان و کشور دارد و قبل از کرونا به صورت حضوری بادیگر انجمن ها دیدارها و برنامه های مشترک داشته و درسال های محدویت نیز به صورت مجازی با انجمن های مختلف شب شعرها وجشنواره هایی برگزار کرده است.
 سوال هفتم در انجمن شعر و ادب شما معمولاً شعرا و نویسندگان درچه چه سنینی هستند آیا به جوانان و نوجوانان هم در انجمن توجه ویژه می گردد؟
یکی از شاخصه های مهم انجمن
این است که شاعران در سنین مختلف از نوجوان تا پیشکسوت همه در کنار هم به فعالیت مشغولند و نوجوانان و جوانان می آموزند از تجربیات ارزشمند پیشکسوتان شعر وادب و بالعکس.
بله از نوجوانان و جوانان در برنامه های مختلف ادبی دعوت به عمل می آید و همچنین با تشویق انها به مطالعه، ارائه مطالب و شرکت در مباحث ادبی شاهد پیشرفت انها هستیم.
 سوال هشتم انتظار شما از مسئولین جهت فعالیت انجمن های ادبی و هنری و فرهنگی چیست؟
ایجاد مکان های ثابت با امکانات و فضای  مناسب جهت برگزاری انجمن های ادبی و کارگاه ها و همراهی انها در چاپ آثار ارزشمند شاعران و نویسندگان وهمراهی بیشتر انها در اجرای برنامه های ادبی
 سوال نهم انجمن های شعر و ادب چقدر کمک به شاعران و علاقمندان دلنوشته و نثر و شکوفایی استعدادها می نماید؟
تمام تلاش این انجمن شکوفایی و پیشرفت اعضاست و بنده در ساعات غیر از انجمن به نقد آثار دوستان شاعر و نویسنده خصوصا اعضایی  جدید  پرداخته و راهکارها، مطالب و منابع مهم را به آنها پیشنهاد تا بتوانند در جهتی درست گام بردارند و راه خود را در کمترین زمان پیدا کرده ودر جهت شکوفایی استعدادهای خود گام بردارند.
 سوال دهم لطفاً نمونه ای از اشعار خود حضرتعالی  و حدود تعداد زیادی  از اعضای انجمن شعر و ادب را همراه تصویر در اختیار این رسانه قرار دهید .قابل ذکر است اشعاری که مناسبتی و در رابطه با یکی از ایام الله باشد پیشنهاد می گردد با تشکر از شما
نالۀ نی
نالۀ نی را به نوا می‌زنم
من قلم از عشق شما می‌زنم
روز ازل نام تو تکرار شد
عشق در این سینه پدیدار شد
عشق که آمد ره دریا گرفت
موج نگاهت همه جا را گرفت
در دل هر حادثه نام تو بود
روح جهان مست ز جام تو بود
یاد تو از عالم و آدم به پاست
ذکر تو ورد قلم ما سواست
صحبت از آن بوسهٔ جاوید بود
زیر گلویت لب خورشید بود
نالۀ نی از تو به شور آمده
نور به احرام تنور آمده
شرم ز چشمان تو دارد جهان
قامت خنجر ز تو دارد نشان
قصۀ عشق تو که عالم شنید
تا به ابد آه دمادم کشید
خندۀ خورشید فراموش شد
ماه از این غصه سیه‌پوش شد
دشت از این جام بلا پیر شد
کوه به یکباره زمین‌گیر شد
حنجره در حنجره فریاد بود
سینه‌ات آرامگه داد بود
قصه‌ات آن عشق جهانگیر شد
در دل صد حادثه تصویر شد
پا به رکابت شده کل جهان
سوی تو هفتاد و دو ملت روان
می‌رسد از سمت افق یک سوار
دست‌به‌دست علم ذوالفقار
مرد مسیحا دم نیکو سرشت
ایل و تبارش همه اهل بهشت
او که به خونخواهی یار آمده
با قدمش عطر بهار آمده
بانگ کلامش به دل‌وجان رسد
یوسف ثانی که به کنعان رسد
ژیلا نظری

دسته بندی :

بدون دیدگاه

تعداد نظرات در انتظار تائيد : 1

نظر شما در مورد این اثر چیست دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .