امروز پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۶:۱۷:۱۴

Generic selectors
Exact matches only
جستجو در عنوان
جستجو در محتوا
Post Type Selectors

شما اینجا هستید |

صفحه اصلی » اخبار » از تولید عسل تا توسعه باغات و کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار چهارمحال و بختیاری

۱ آبان,۱۴۰۰ تاریخ انتشار

modirنویسنده

513کد مطلب

590تعداد نمایش

بدون دیدگاهتعداد نظرات

از تولید عسل تا توسعه باغات و کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار چهارمحال و بختیاری

از تولید عسل تا توسعه باغات و کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار چهارمحال و بختیاری

دامپروری و کشاورزی شغل اکثر مردم در چهارمحال و بختیاری است که توجه به این دو صنعت جزء اولویت‌های کاری مسئولان جهادکشاورزی استان می‌باشد که برخی از پیشرفت‌های این عرصه را در گزارش زیر با هم مرور می‌کنیم. عطاءالله ابراهیمی امروز در گفت‌وگو با  زرین نوروزی خبرنگار ایل‌بختیاری از تولید بیش از ۴۰۰ تن عسل در شهرستان اردل خبر داد و گفت: با وجود مراتع و پوشش گیاهی متنوع در شهرستان، صنعت زنبورداری یک ظرفیت عالی است که منجر به...

دامپروری و کشاورزی شغل اکثر مردم در چهارمحال و بختیاری است که توجه به این دو صنعت جزء اولویت‌های کاری مسئولان جهادکشاورزی استان می‌باشد که برخی از پیشرفت‌های این عرصه را در گزارش زیر با هم مرور می‌کنیم.
عطاءالله ابراهیمی امروز در گفت‌وگو با  زرین نوروزی خبرنگار ایل‌بختیاری از تولید بیش از ۴۰۰ تن عسل در شهرستان اردل خبر داد و گفت: با وجود مراتع و پوشش گیاهی متنوع در شهرستان، صنعت زنبورداری یک ظرفیت عالی است که منجر به تولید سالانه بیش از ۴۰۰ تن عسل در اردل می‌شود.
مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: بازاریابی فروش عسل طبیعی یکی از مهمترین نکاتی است که هم در بهره‌وری شرکت‌های عرضه‌کننده عسل اثرگذار است و هم نقش مهمی در سلامتی مردم دارد.
وی افزود: در واقع این تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان عسل طبیعی هستند که وظیفه دارند با عرضه مناسب و بازاریابی درست، محصول طبیعی خود را بیشتر در اختیار مردم قرار دهند، در این صورت احتمال خرید عسل‌های تقلبی، مصنوعی و بی‌کیفیت توسط مصرف‌کننده نهایی به حداقل می‌رسد.
ابراهیمی اظهار کرد: با وجود مراتع و پوشش گیاهی متنوع مرتعی و علوفه‌ای در شهرستان، صنعت زنبورداری یک ظرفیت عالی است که سالانه باعث تولید بیش از ۴۰۰ تن عسل در شهرستان اردل می‌شود.
وی ادامه داد: میانکوه و دیناران شهرستان اردل با وجود داشتن شرایط اقلیمی متنوع و گونه‌های فراوان گیاهی معطر، از دیرباز به عنوان خاستگاه حرفه زنبورداری و تولید عسل بوده و عسل با کیفیت، طبیعی و شیرین دیناران و میانکوه، ثمره همین تنوع گونه‌های گیاهی است.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان متوسط تولید هر کندو را هشت تا ۱۲ کیلوگرم در سال عنوان کرد و گفت: اکنون ۹۷ درصد کندوها به روش پیشرفته اداره می‌شوند که در راستای تقویت صنعت زنبورداری دوره پرورش زنبورعسل با موضوع فروش و بازاریابی محصولات زنبور عسل، در روستای زرمیتان بخش پشتکوه شهرستان اردل برگزار شده که با استقبال خوب زنبورداران در شهرستان روبرو شد و نحوه بازاریابی و فروش عسل آموزش داده شد.
توسعه باغات و کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار از برنامه‌های توسعه‌ای جهادکشاورزی
ابراهیمی توسعه باغات و کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار را یکی از برنامه‌های توسعه‌ای جهادکشاورزی استان دانست و گفت: سعی بر آن است که در سال جاری باغات استان را تا یک هزار هکتار توسعه دهیم که در حفاظت از خاک و افزایش بهره‌وری  منابع آب و خاک تأثیر خواهد گذاشت.
چهار هزار باغ اصلاح و احیا شده است
مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: ۴۲ هزار هکتار باغ در استان وجود دارد که درختان برخی از آنان به علت دایره زیستی نیاز به اصلاح دارند که اصلاح و احیای چهار هزار هکتار تا کنون انجام شده است، همچنین حذف و جایگزینی باغات نیز در ۵۵۰ هکتار رخ داده است که این عملکرد در افزایش محصولات باغی موثر است.
وی اظهار داشت: در سال جاری برای توسعه کشت گیاهان دارویی برنامه‌ریزی شد اما کشت در ۱۰۰ هکتار بیشتر از ۳۰۰ هکتاری که در برنامه‌ بود یعنی در ۴۰۰ هکتار به تحقق پیوست.
تولیدات محصولات زراعی دیم کاهش یافته است
ابراهیمی به اوضاع محصولات زراعی استان نیز اشاره و ادامه داد: در سال گذشته برای کاشت گندم آبی در ۲۲هزار و ۳۵۰ هکتار برنامه‌ریزی شد که ۲۰ هزار هکتار آن محقق و در این مقدار ۸۳ هزار تن گندم آبی تولید شد، همچنین برای ۳۷ هزار هکتار گندم دیم نیز برنامه‌ریزی شد که همه آن تحقق پیدا کرد اما چون سال گذشته با میزان کاهش بارندگی روبرو بودیم و بارندگی بهاره به صفر رسید تولیدات محصولات زراعی نیز در عرصه دیم کاهش پیدا کرد.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان با اشاره به مقدارپایین میزان مصرف آب در گیاهان دارویی و خشکسالی در سطح استان، گفت: با اتفاق ناگوار خشک‌سالی در سطح استان کشت گیاهان دارویی قدرت پیدا کرده که تاکنون یک هزار و ۶۰۰ هکتار به کشت گونه‌های مختلف گیاهان دارویی اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: تاکنون یک هزار و ۴۰۰ الی ۵۰۰ گونه گیاه در سطح استان شناسایی شده که ۴۰۰ آن گونه دارویی و ۲۰ گونه نیز  جزو گونه‌های اقتصادی است و در تلاشیم تا سطح زیر کشت  گونه‌های گیاهی را توسعه دهیم.
ابراهیمی با بیان اینکه تامین بذر گواهی شده امسال افزایش یافته است، گفت: در سال جاری پنج هزار تن بذر اصلاح شده و مرغوب در اختیار کشاورزان قرار گرفت که هدف از انتخاب بذر اصلاح شده افزایش میزان تولید است.
وی افزود: بخش مورد زیاد این بذور در استان تولید می‌شود که استفاده از آن سبب کاهش امراض و آفات می‌شود.
افزایش ظرفیت مکانیزیسیون در استان
مدیرکل جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه ظرفیت مکانیزیسیون استان از ۱.۶۸ اسب بخار به ۱.۹۴ اسب بخار ارتقاء یافت، بیان کرد: امروز بالغ بر ۴۶۲ دستگاه مکانیزاسیون به استان اضافه شد که ۳۳۰ دستگاه در سال گذشته و ۱۹۸ دستگاه در سال جاری محقق شده است همچنین ۲۱۴ دستگاه تجهیزات و ماشین‌آلات باغبانی نیز بازسازی و نوسازی شد.
وی با بیان اینکه رونق دادن مجتمع‌های گلخانه‌ای، شیلاتی و دامپروری جز اولویت‌های جهاد کشاورزی در سال جاری می‌باشد، گفت: تا کنون ۲۰ مورد جدید برای تأسیس این مجتمع‌ها مکان‌یابی و تأمین زیرساخت شده است که این امر در افزایش تولیدات محصولات اثرگذار است.
مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: سطح زیر کشت محصولات گلخانه در گذشته ۳۰ هزار هکتار بود که به ۳۷ هزار هکتار ارتقاء یافت و با مجموع ۱۹.۱ هکتار دیگر که در دست احداث است رتبه اول  کشوری را در توسعه گلخانه‌ای کشور کسب کرده‌ایم.
 ابراهیمی با اشاره به اینکه در مجتمع جونقان زیرساخت‌های لازم تأمین شده است، اظهار داشت: ۱۸ هکتار از زیرساخت‌های لازم مجتمع گلخانه‌ای بلداجی فراهم شده و گازرسانی آن نیز در مهرماه به پایان رسید که این امر نقش مهمی در اشتغال دارد.
ابراهیمی ادامه داد: در ۶ ماه اول سال تا کنون مجوز ۲۰۰ هکتار موافقت‌نامه اصولی برای کشت گلخانه‌ای صادر شده که در صدد هستیم تا سطح زیر کشت گلخانه‌ای را ۷۰ الی ۸۰ درصد افزایش دهیم.
وی گفت: به ازای هر هکتار ۱۵ شغل ایجاد می‌شود و برای هر یک هکتار ۱۰ میلیارد اعتبار لازم است که ۲ هزار میلیارد تومان برای ۲۰۰ هتکار موافقتنامه امضاء شده نیاز است.
وی در ادامه با بیان اینکه بالغ بر ۲ هزار طرح نیمه‌تمام در سطح استان وجود دارد، گفت: این تعداد پروژه به مبلغی حدود ۴ تا ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و از آنجایی که هر بانک وظیفه دارد ۱۵ درصد از سرمایه خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهد امیدواریم اعتبارات لازم این طرح‌ها تأمین شود.
مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هرساله مخاطرات طبیعی خسارت‌های سنگینی به بخش کشاورزی وارد می‌کند، افزود: خشکسالی سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد کرده است.
وی ادامه داد: مراحل تحویل و بازگشت کشتارگاه جونقان به بخش دولتی در حال پیگیری است که این مسیر ممکن است یک ماه زمان ببرد.
ابراهیمی اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری یک درصد سطح کشور را با مساحت یک میلیون و ۶۵۳ هزار هکتار دربر دارد که ۲۵۰ هزار و ۲۷۳ هکتار از این مقدار زمین کشاورزی است که حدود یک هزار و ۵۰۰ هزار تن  در سال تولید داشته است.
فعالیت بیش از ۷۰ هزار بهره‌بردار در استان
مدیرکل جهادکشاورزی استان با بیان اینکه بیش از ۷۰ هزار بهره‌بردار در استان مشغول فعالیت هستند، اظهار داشت: قریب به یک میلیون تن تولیدات زراعی، ۱۸۹ هزار تن تولیدات باغی، ۲۲ هزار تن محصولات گلخانه‌ای، ۳ هزار تن محصولات صیفی و ۷ هزار تن قارچ خوراکی سالانه در استان تولید می‌شود.
۵۵۴ میلیارد تومان تسهیلات کشاورزی در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفت
وی در خصوص مشکلات بخش کشاورزی گفت: تأمین منابع مکفی در بخش کشاورزی یکی از مشکلات این بخش است که علی‌رغم مشکلات زیاد تسهیلاتی از محل‌های مشاغل خانگی، اعتبارات مکانیزمی، تسهیلات روستایی و عشایر و … در اختیار کشاورزان قرار گرفت.
ابراهیمی با بیان اینکه در بخش کشاورز کارت رتبه اول کشوری را کسب نموده‌ایم، ادامه داد: ۵۵۴ میلیارد تومان تسهیلات کشاورزی در اختیار تولیدکنندگان این بخش قرار گرفت.
وی با بیان اینکه بالغ بر ۵۲ میلیارد تومان تجهیزات کشاورزی نوسازی و بازسازی شد، افزود: اعتبارات تملک دارایی که از اعتبارات ملی و استانی برای انجام پروژه‌های نیمه‌تمام انجام می‌شود و حدود ۵۳ میلیارد تومان از طریق اعتبارات استان و ۵۱ میلیارد تومان از اعتبارات استانی تامین شد که پروژه‌های بسیاری تأمین اعتبار و به مرحله افتتاح رسید و تأمین و انتقال آب به دشت اردل با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان در ۴۷۰ هکتار از اراضی یکی از مهمترین پروژه‌ها است.

دسته بندی :

بدون دیدگاه

تعداد نظرات در انتظار تائيد : 1

نظر شما در مورد این اثر چیست دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .